SIGN for ART in SISAL

wat ligt hier samengeperst en opgestapeld?

uitgebroken emoties, intiem intens geordend
de stuwkracht van onze dromen,
misschien de geborgenheid van mijmeringen
over welzijn, welvaren, samenzijn
La Belle Vie, quoi

of net de spanning door de wirwar
onrust dat onbehagelijk hangt aan je binnenkant
de zwaarte weegt in je lijf

tot we verlangzamen en verstillen
om dingen die zo kostbaar zijn, vast te houden

ook als de draad knakt
we de uiteinden opnemen en aanknopen
zoals de lente, de kunst kent van het herstarten.

Realisatie

“Wat kostbaar is, hangt aan een draadje”
is het centrale thema van het kunstproject.

Ik heb andere kunstenaars uitgenodigd om binnen hun discipline hieraan een persoonlijke interpretatie aan te geven.

In een eerste fase is het kunstproject een dansperformance in de productiehal van de Spinnerij van Veurne.
De choreografie is uitgevoerd op de werkvloer o.l.v. Yana Barrez, choreografe, met haar dansgezelschap van S.O.D.C. Deze performance is gefotografeerd door Iwein De Keyser, artistiek fotograaf en gefilmd door Dominique Hoornaert, videast.
De cadans van de productiemachines is vertaald in een muziekcompositie door Sam Huge.

Vervolgens is alle materiaal meegenomen en geëxposeerd in de fabriek van Netwerk Aalst, Centrum voor Hedendaagse kunst.

Iwein De Keyzer, artistiek fotograaf, creëert, met behulp van diverse media en door kruisbestuiving van verschillende disciplines, een beeldtaal waarin (h)erkenning van menselijke ingrepen en bewustwording van bestaande fenomenen tegelijk vanzelfsprekend en imaginair zijn.

Door banale elementen te verheven tot kunstobjecten, toevallige composities uit het straatbeeld te plukken en een eigen alternatieve werkelijkheid te scheppen zet hij de toeschouwer op een dwaalspoor en stelt tegelijk de perceptie op onze omgeving in vraag.

www.iweindekeyzer.be

Yana Barrez is een hedendaagse choreografe en danseres die haar inspiratie tot beweging haalt uit vloeiende lijnen, gecombineerd met een fascinatie voor het minimalisme.

Inspiratie

Ik loop door de productiehal van de spinnerij van Veurne.
Plots sta ik voor een monumentale muur van samengeperste sisalbalen.
Een berg afval, klaar om afgevoerd te worden.
De sisalbalen kijken naar mij.
Ik word door hen geraakt.
Ze treffen mij emotioneel.

Ik sta vol verwondering over hun schoonheid, hun fragiliteit en tegelijk hun karaktervolle uitstraling.

Waarom ontroert het mij?
En beroert het misschien jou?

Is het de zachtheid, de geborgenheid of de poëzie van de kleurschakeringen?

Of veroorzaakt de wirwar juist spanning, een gevoel van onbehaaglijkheid of chaos?

Sisal: van plant tot tapijt

Het hekelproces

De verwerkingsprocessen van sisalvezels zijn hard.
De sisal wordt uitéén getrokken en gekamd over naaldbedden.
Vervolgens leggen ze zich met een elegante choreografie neer op de werkvloer.
De sisallonten worden gesponnen tot garens en geweven tot dagelijkse gebruiksvoorwerpen die onze aandacht ontgaan.
Zoals sisalkoord dat we gebruiken om pakjes te binden.
We knippen onachtzaam de draad door en gooien het weg.

Misschien heel jammer.
Deze draad zou onze levensdraad kunnen zijn.
Een draad dat kostbaar is en we graag vasthouden.
To hold on to.

Van idee tot concept

Een verhaal van Afval tot Zingeving.

Tijdens mijn kunstonderzoek heeft het onderwerp zich ontpopt.
Van de monumentale sisalbalen naar een draadje, onze levensdraad, in een kostbaar doosje.

Zo landt het onderzoeksproces in een verhaal over wat kostbaar is en tegelijk kwetsbaar en krachtig.

Zoals ons levensverhaal dat ergens in een klein hoekje kan zitten en tegelijk verbonden is met het grote verhaal. Van een wereld waar het goed en zacht kan zijn en tegelijk van hoe alles aan de draadje hangt: ons leven, ons welzijn, ons sociaal netwerk, onze democratie waarden, onze economische welvaart, ons klimaat, onze mensenrechten, en recent onze wereldvrede, en zelfs de mensheid.

De sisalbalen zijn een spiegel van deze werkelijkheid. Deze verwevenheid wordt weergegeven door de poëtische schoonheid van de kleurrijke sisalbalen, tegelijk de chaos ende benauwdheid van het samengeperst zijn.

Mijn kunstprojecten zijn een reflectie over ‘wat is kunst’ en ‘wie is kunstenaar’?
En wat is de rol van een kunstenaar en zijn of haar werk?

Via objecten uit ons dagelijks leven, die telkens aan onze aandacht ontsnappen, wil ik wijzen op de diepere gelaagdheid over hoe we in het leven staan, hoe we zelf onderweg zijn en welke keuzes we maken.

Getuigenis

Marleen Limbourg capteert de schoonheid en de karaktervolle uitstraling van de sisal afvalbalen.

Ze leest er de poëzie in van de levensdraad én het lot. Ze observeert hoe vergankelijkheid, ruwheid, geborgenheid, fragiliteit in elkaar verstrengeld zijn. Ze wringt zich in de doordringende chaos en worstelt met de onrust van de actualiteit.

Zij speurt ook actief naar kruisbestuivingen in het artistieke veld. Het resultaat is een co-creatief ‘Gesamtkunstwerk, waarbij verschillende kunstenaars in interactie met elkaar, samen komen tot één groot kunstwerk.

Ze stelt ook het vakmanschap van mensen op de werkvloer centraal. In dit kunstproject is dat een ode aan de ‘aanknopers’ in de textielproductie. Manueel knopen zij draadeinden aan mekaar en herstellen ze draadbreuken, meer dan duizend keer op een dag. Zonder hen geen weef- of breiwerk. Zo wilt Marleen de toeschouwer uitnodigen om te reflecteren over hoe we onze levensdraad opnemen, en bij draadbreuk de uiteinden opnieuw aan mekaar knopen voor een nieuw begin.

Biografie Marleen Limbourg

Marleen Limbourg, conceptuele kunstenares, wordt gefascineerd door de beeldtaal van objecten uit ons dagelijks leven die zij verheft tot kunst. Zij zoekt hierin naar de diepere gelaagdheid over hoe we in het leven staan en welke keuzes we maken.

Dankwoord

Aan jou, toeschouwer en kunstliefhebber,
dankzij jouw onbevangen kijk, gevoelige interpretatie en nieuwsgierige verwondering vervolledig jij ons kunstwerk.

Als kunstenaar bestaan we niet zonder de ander, zonder jou.
We kunnen slechts een fractie van een werkelijkheid capteren en weergeven in een reflectief beeld.

Een kunstcreatie komt tot stand dankzij de interactie met anderen.
Daarom een warme dank aan al diegenen die hebben bijgedragen aan het proces van concept tot realisatie:

Ann, Annelies, Charlene, Charlotte, Clara, Geert, Houssein, Igor, Ivo, Jeniffer, Jorge, Joris, Katty, Lisa, Luc, Marc, Mieke, Noëlla, Nora, Pierre, Rik, Sam, Sonny, Stef, Valerie, Vera, Wouter, Zoë.

Met speciale dank aan

  • De Spinnerij van Veurne, voor de sisal en de dansperformance in de productie
  • Netwerk Aalst, voor de artistieke omkadering
  • Show Off Dance Complex, dansschool
  • Sam Huge, componist
  • Dominique Hoornaert – Palatino, videast
  • Objecto, interieur
  • Academie van Aalst
  • Stad Aalst

En tot slot aan de sponsors, met in het bijzonder MLAdvisie, zodat de kunstenaars, in alle vrijheid, hun vleugels konden uitspreiden.