Skip to main content
marleen limbourg

over mij

Marleen beneemt een unieke plaats in het schildersatelier. Ze slaagt erin om de opdrachten te beantwoorden op een zeer persoonlijke wijze en daar een concept, artistiek proces of ervaring tegenover te zetten.

Vanuit de vraagstellingen rond zwarte monochroom en symmetrie, de input over Sol Lewitt en het bezoek aan de Broodthaers tentoonstelling in het M HKA, is het project “Sign for Art on the Road” ontstaan.

Hierbij legt Marleen een grote professionaliteit aan de dag en zet haar vaardigheden vanuit het beroepsleven voluit in in een artistieke context. Ze weet diverse medespelers te engageren voor een grootschalig kunstwerk in de openbare ruimte, in de vorm van een inritstrook van een autosnelweg in een desolaat en onbestemd stedelijk landschap. Op deze wijze treedt Marleen op een spectaculaire wijze binnen in de hedendaagse kunstwereld, waar traditionele academische disciplines vandaag hybride kruisbestuivingen kennen. Bovendien wordt het project een totaalkunstwerk dat in verschillende vormen en door diverse media tot stand komt.  Meer nog, het romantisch ideaal van het Gesamtkunstwerk, waar verschillende actoren vanuit hun discipline samen tot één groot kunstwerk komen, wordt hier beoogd. Een mooi proces en een fantastische synthese.

PTR – Pieter De Clercq, leraar – architect & beeldend kunstenaar

 

Getuigenis

Wanneer we als toeschouwer langzaam over deze reusachtige wegmarkering bewegen, komen diverse werelden bijeen. We worden enerzijds mee geslingerd in het jachtige leven aan 120 km/u waarbij zoveel kan en moet. Maar anderzijds worden we er ook gewezen op onze nietigheid, op ons klein en langzaam leven. De denkbeeldige oprit in het park ligt erbij als een metafoor voor onze tijd. We worden het gewoon omringd te zijn door markeringen die ons (op) de weg willen leiden. De eenvoudige maar krachtige beschildering van Marleen Limbourg maakt ons bewust van het spanningsveld dat er is tussen het snelle leven, dat we niet willen missen en het vinden van de tijd en ruimte om even stil te worden en langzaam te kunnen zijn, dicht bij onszelf.

Wouter Cornillie, Directeur Stedelijke Academie voor Beeldende Kunsten DKO, Aalst,

https://www.academiebk-aalst.be/dko/projecten-van-leerlingen-dko

 

In SIGN FOR ART ON THE ROAD van Marleen Limbourg maakt de white cube plaats voor de openbare ruimte. In een onttoverende, stedelijke ruimte, in de schaduw van het SMAK, toont zij de weg naar de kunst via zelf aangebrachte wegmarkeringen. In deze beeldtaal schept zij complexe en tegelijk uiterst eenvoudige geometrische structuren, die leiden naar het onbestemde. Deze weg balanceert tussen een conceptuele en minimalistische insteek. Een multidimensionale ordening, die enerzijds verwart en anderzijds de verbeelding aanscherpt. De hagelwitte basisvormen, zoals lijnen, driehoeken, arceringen, ribbenstructuren, brengen een uitgerolde architectuur tot stand, waarin elke wandelaar, elke voorbijganger, elke toeschouwer zijn eigen speelruime moet vinden. Zijn eigen bewegingsvrijheid. Het kunstwerk belichaamt hierbij niets anders dan een aanleiding, een rebus voor de stilte en het onuitsprekelijke.

 

Antoon Van den Braembussche, Auteur “Denken over Kunst”